Хто ми

  • Про нас
  • Наші цінності
  • Місія
  • Наші досягнення
  • Історія ІМІ
  • Команда
  • Звіти

Про нас

Інститут масової інформації (ІМІ) — медійна громадська організація, яка працює з 1996 року. ІМІ відстоює права журналістів, аналізує медіасферу та висвітлює пов’язані з медіа події, протидіє пропаганді та дезінформації, забезпечує медіа засобами захисту для відряджень у зону бойових дій під час російсько-української війни починаючи з 2014 року. ІМІ робить єдиний в Україні моніторинг свободи слова та список прозорих і відповідальних онлайн-медіа, документує медійні злочини Росії у війні проти України. ІМІ має представників у 20 регіонах України і мережу хабів “Медіабаза” для безперебійної підтримки журналістів. Серед партнерів ІМІ — “Репортери без кордонів”, також організація входить до мережі Міжнародної організації із захисту свободи слова (IFEX).

Наші цінності

Свобода слова

Свобода слова

Інновації

Інновації

Команда

Команда

Якість

Якість

Відповідальність

Відповідальність

Місія

Будуємо якісний та незалежний інформаційний простір

Наші досягнення

Аналітика та моніторинг

Барометр свободи слова

Починаючи з 1998 року, Інститут масової інформації фіксує випадки порушення свободи слова в Україні. Зараз цей моніторинг під назвою “Барометр свободи слова” щомісяця публікується онлайн.

Методологія проєкту відповідає стандартам провідних міжнародних організацій, які займаються захистом свободи слова.

На основі даних моніторингу ІМІ щорічно оцінює рівень свободи слова в Україні і готує відповідні рекомендації для державних органів, міжнародних організацій, інституцій громадянського суспільства.

Барометр свободи слова є основним показником розвитку медіасектору для аудиторії всередині та за межами України. Результати цього моніторингу слугують основою для кампаній, звернень до уряду, заяв та оцінок громадянського суспільства, законодавчих ініціатив всередині України. А також використовуються ЄС, ООН, ОБСЄ, «Репортерами без кордонів», Freedom House, іншими міжнародними організаціями для оцінки демократичного розвитку країни, створення рейтингів, оцінки легітимності виборів в країні тощо.

У 2014-му ІМІ склав список медійників, постраждалих під час Революції Гідності, там фігурують понад 200 осіб. Згодом цей список став важливим доказом злочинів режиму Януковича та злочинів росіян проти українських журналістів.

З початком повномасштабного вторгнення Росії 24 лютого 2022 року ІМІ почав документувати злочини росіян проти медіа і журналістів в окремому моніторингу.

Моніторинг російських злочинів проти журналістів і медіа

Інститут масової інформації відстежує та фіксує факти про злочини Росії щодо журналістів і медіа з початку повномасштабного вторгнення 24 лютого 2022 року. Серед них — вбивства, зникнення, викрадення та поранення журналістів, обстріли телевеж, захоплення та напади на редакції, вимкнення українського мовлення та трансляція агресивної російської пропаганди, кіберзлочини, припинення роботи медіа через війну Росії проти України тощо.

Список прозорих та відповідальних медіа, відомий як Білий список

Із 2019 року Інститут масової інформації публікує список найякісніших українських онлайн-медіа раз на пів року. У список входять загальноукраїнські онлайн-медіа, які набрали найбільше балів за результатами оцінки дотримання професійних журналістських стандартів та мали найнижчі показники маніпуляцій, джинси, фейків, сексизму, мови ворожнечі. Рівень дотримання професійних стандартів на ресурсах, які увійшли до Білого списку, в середньому становить близько 96%.

Мапа рекомендованих медіа (проєкт створений спільно з ГО “Детектор медіа”)

Мапа рекомендованих медіа включає якісні онлайн-медіа, радіо і телеканали з усіх регіонів України. Інститут масової інформації та «Детектор медіа» запустили цей проєкт у 2023 році. До неї входять якісні медіа з усіх регіонів України. На онлайн-карті відображені проєкти, які найкраще відповідають стандартам журналістики. Ціль Мапи — зробити видимими регіональні незалежні та відповідальні українські медіа і допомогти громадянам із пошуком достовірних джерел інформації.

Моніторинг дотримання стандартів журналістики

Щоквартально Інститут масової інформації проводить аналіз дотримання професійних стандартів журналістики провідними українськими онлайн-медіа. Експерти оцінюють рівень дотримання стандарту балансу думок і точок зору, достовірності та відокремлення фактів від коментарів.

Моніторинг джинси в онлайн-медіа

Щоквартально ІМІ випускає моніторинг джинси в національних медіа, називаючи головних замовників і тренди. Джинса — це прихована реклама, яка подається в медіа під виглядом журналістського матеріалу і не позначена як реклама зрозумілим для аудиторії чином. 13% опитаних ІМІ журналістів вказали, що їх змушують писати джинсу в тих медіа, де вони працюють, свідчать дані анонімного опитування у вересні 2023 року.

ІМІ щоквартально моніторить популярні онлайн-медіа України, щоб проаналізувати зростання чи спадання кількості джинси. Показує співвідношення між політичними та комерційними замовниками матеріалів з ознаками замовності.

ІМІ відкрито називає імена вигодоотримувачів матеріалів з ознаками джинси та лідерів розміщення таких матеріалів серед українських медіа. А також перелік доброчесних медіа, які не розміщують матеріали з ознаками замовності.

Моніторинг гендерного балансу в медіа

Із 2013 року ІМІ системно моніторить дотримання гендерного балансу українськими національними онлайн-медіа. Фіксує представленість жінок-експерток в ключових темах, присутність жінок як героїнь, стереотипи, сексизм, дискримінаційну лексику, ейджизм.

ІМІ першим почав проводити гендерний моніторинг в Україні та розробив унікальну методологію. Його ціль —  вказати медіа на помилки для досягнення гендерного балансу, що сприятиме покращенню видимості та представленості українських жінок.

Моніторинг наративів російської агресивної пропаганди

ІМі розробив концепцію моніторингу для притягнення кремлівських пропагандистів до відповідальності на основі Руандійського кейсу, в якому велику роль зіграла геноцидна риторика радіостанції “Тисяча пагорбів”.

Аналітики ІМІ зібрали базу доказів, що охоплює понад 300 кремлівських пропагандистів, які причетні до геноцидної риторики проти України. ІМІ закликає використовувати терміни “агресивна пропаганда” або “геноцидна риторика” на позначення російської пропаганди.

Показати все
Приховати
Законодавча робота
Посібники для журналістів

Історія ІМІ

Інститут масової інформації

Перша українська громадська організація, яка заснована саме українськими та іноземними журналістами 10 жовтня 1995 року. На відміну від радянської традиції, коли медіа контролювалися державними структурами, профспілками або політичними силами, ІМІ був створений з метою сприяння розвитку незалежної та професійної журналістики в Україні. 20 лютого 1996-го ГО отримала офіційну реєстрацію в Міністерстві юстиції.

Основною метою організації було впровадження міжнародних стандартів журналістики та подолання радянського підходу, за яким медіа виконували функцію пропаганди та інформування громадськості відповідно до державної політики. ІМІ прагнув створити систему вільної та професійної преси, що є необхідною умовою демократичного суспільства.

Першим міжнародним партнером ІМІ стала французька Школа вдосконалення журналістів (École du Louvre). У співпраці з факультетами журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Національного університету «Києво-Могилянська академія», Запорізького національного університету, Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького та Львівського національного університету імені Івана Франка, а також за участі французьких викладачів, були розроблені нові навчальні програми з журналістики. На основі цих програм у вищих навчальних закладах викладалися спеціалізовані курси, а також видано близько 15 навчальних посібників. Одним із найвідоміших став «Гід журналіста», який у 1990-х та на початку 2000-х років набув широкого поширення серед студентів-журналістів.

Другим ключовим напрямом діяльності ІМІ став правовий захист журналістів. У співпраці з міжнародною організацією «Репортери без кордонів», ІМІ першим розпочав систематичний моніторинг порушень свободи слова в Україні, використовуючи методологію міжнародних організацій. Починаючи з 1998 року, організація регулярно публікує «Барометр свободи слова», що фіксує випадки цензури, тиску на журналістів та обмеження медіасвободи.

Керівники громадської організації

  • Оксана Романюк (з 2013 року) — чинна директорка Інституту масової інформації.
  • Вікторія Сюмар (2004–2012) — займала посаду директорки громадської організації протягом восьми років.
  • Юлія Сабрі (1998–2003) — керувала ІМІ п’ять років.
  • Ірина Чемерис (1996–1997) — очолювала організацію протягом одного року.
  • Світлана Артеменко (1995–1996) — перша директорка ІМІ, на той час працювала в міжнародному відділі інформаційної агенції УНІАН.

Алла Лазарєва була головою Інституту масової інформації з 1995 по 2004 рік, а також є співзасновницею організації та досі входить до Наглядової ради ІМІ.

Команда

Оксана Романюк

Оксана Романюк

Директорка
Ірина Земляна

Ірина Земляна

Менеджерка проєктів, координаторка регіональної мережі, експертка з безпеки, медіаекспертка
Катерина Дячук

Катерина Дячук

Керівниця відділу моніторингу свободи слова
Валентина Троян

Валентина Троян

Журналістка
Марія Ігнатьєва

Марія Ігнатьєва

Перекладачка
Дмитро Баркар

Дмитро Баркар

Медіаналітик
Яна Машкова

Яна Машкова

Медіааналітикиня
Олена Голуб

Олена Голуб

Медіааналітикиня
Володимир Зеленчук

Володимир Зеленчук

Медіаюрист, координатор напрямку мінігрантів
Ганна Чабарай

Ганна Чабарай

Керівниця відділу комунікацій
Леся Луцюк

Леся Луцюк

Комунікаційниця
Катерина Андрійчук

Катерина Андрійчук

Комунікаційниця
Ігор Ісиченко

Ігор Ісиченко

Експерт візуального контенту
Показати все
Приховати

Звіти

2023
Річний звіт
Завантажити
2022
Річний звіт
Завантажити
2021
Річний звіт
Завантажити
2020
Річний звіт
Завантажити
2019
Річний звіт
Завантажити
2018
Річний звіт
Завантажити
2017
Річний фінансовий звіт
Завантажити
2016
Річний звіт
Завантажити
2015
Річний звіт
Завантажити
2014
Річний фінансовий звіт
Завантажити