ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Про що пишуть харківські журналісти? На жаль, про щоденні "прильоти"

19.09.2022, 11:37
Олена Лептуга

Журналісти часто запитують в інтервʼюєрів, що змінилося після 24 лютого. Моніторинг* наповнення пʼяти інформаційних сайтів Харкова з найбільшим рейтингом відповідає на це запитання. Близько 60% новин зараз присвячено війні (236 з 523) і її наслідкам (74 з 523). Ще 8% – колаборантам. 

Війна, до якої втратили інтерес

У 2019 році результати моніторингу ІМІ були кардинально іншими: тоді лише 19 із 722 матеріалів стосувалися російсько-української війни, тобто 2,6%. Більш ніж половина текстів були зведеннями з лінії розмежування та повідомленнями про смерті українських бійців. Натомість жодне видання не пропонувало новин із непідконтрольних Україні районів та з урегулювання війни.

З березня 2020 року топовою стала тема коронавірусу, начебто зовсім стало не до війни. Пандемія COVID-19 і позачергові вибори мера Харкова не зникали з новинної стрічки місцевих медіа й у 2021 році. Не було й маніпуляцій та фейків чи матеріалів з ознаками замовності, що стосувалися військових дій на Донбасі. Ця тема на той період знову ж таки не була топовою для місцевих медіа. 

Змінилося ще дещо – кількість новин аналізованих медіа. Звичайно, список видань змінювався, проте очевидно, що через різні причини, передусім безпекові (щоденні обстріли Харківської області) й фінансові (втрата рекламного ринку), у серпні 2022 року сумарно вийшло менше новин, ніж у попередній аналогічний період: 523 замість 720 відповідно. Нещодавнє опитування ІМІ свідчить, що за пів року війни фінансове становище 74% українських журналістів погіршилося. Частина журналістів втратила роботу, частина стала працювати менше. 86% переконані, що у 2023-му грошей буде ще менше. 

Війна, що змусила говорити про себе щодня

В інтервʼю ІМІ харківська репортерка Марія Малєвська зазначила: "Як би цинічно це не звучало, зараз, після 24 лютого, великої [журналістської] майстерності не треба. Ти приїжджаєш, бачиш обстріл. У тебе картинка перед очима, вона, на жаль, яскрава. У тебе на одній локації одразу і постраждалі, і бійці, і правоохоронці, і свідки". І справді, тема війни є наразі такою, що превалює, в кожному з аналізованих місцевих медіа. Найбільше про неї писали медіагрупа "Обʼєктив" (51 матеріал з 72, або 71% загальної кількості новин) і 057.ua (23 з 49, або 47%). Водночас ці редакції мають і найменшу кількість новин. Для порівняння: на SQ загалом вийшло 144 тексти. 

Повідомлення про обстріли Харківської області очікувано превалюють. Це й не дивно, адже "Харків увійшов до переліку регіонів із найбільшою кількістю постраждалих через війну працівників" (Kharkiv.Today). Вони щедро ілюструються фото й відео з місць "прильотів", як-от у матеріалі SQ чи 057.ua. Журналісти послуговуються переважно світлинами пресслужб правоохоронців та ЗСУ. На авторський фото й відеоконтент орієнтуються Kharkiv.Today і медіагрупа "Обʼєктив". Періодично трапляються й випадкові ілюстрації:


Скриншот новини із сайту newsroom.kh.ua

Медійники не обмежувалися повідомленнями про Харківщину. Є й статті з Криму ("В окупованому Криму паніка: горять склади з боєприпасами та злітна смуга у аеродрому "Саки", – ВІДЕО", 057.ua) та інших регіонів України ("На Чернігівщині жінка підірвалася на розтяжці"newsroom.kh.ua).

Про відновлення водопостачання, електрики, інфраструктури опубліковано 14% матеріалів. Якщо до війни матеріали про роботу харківських комунальних підприємств сприймалися як піар мера Ігоря Терехова, то зараз вони збирають перегляди й лайки в соцмережах, бо "загоєні рани" міста надихають.


Скриншот новини із сайту Kharkiv.Today

Прибирання під обстрілами: історія харківських комунальників ("Обʼєктив")


Скриншот новини із сайту SQ

Надихають і історії волонтерів. "Володимир Яковенко понад 15 років працював ветеринаром, але війна змусила його вдягнути каску та бронежилет та стати на захист місцевих котів, собак, а згодом – і людей, які опинилися в прифронтовому місті без ліків та необхідних речей" – це матеріал від Kharkiv.Today. Проте ця тема в аналізований період активно не порушувалася – 15 з 523 проаналізованих матеріалів, тобто трохи менш як 3%.

Війна, яка не скасовує життя

Без криміналу й соціалки жодна стрічка топового медіа не обійдеться. Так і в місцевих редакціях. 9% (49 з 523) статей присвячено опису злочинів. До них не входять тексти про колабораціонізм, але від них тригерить не менше: "Харків'янин наживався на мешканцях окупованих територій" (SQ), "18-летнюю украинку в Германии изнасиловали двое иностранцев с украинским гражданством" (newsroom.kh.ua), "За 500 доларів у ЄС через Росію: Харківська СБУ накрила канал нелегальної міграції (фото)" (медіагрупа "Обʼєктив"тощо.

Варто зазначити, що 057.ua відмовився від такого контенту, принаймні з 8 до 12 серпня 2022 року включно не було жодного матеріалу на цю тематику.

11% публікацій (74 з 523) були на соціальні теми, не повʼязані з війною. І справді, коли читаєш, що "У Харкові на декілька годин змінить маршрут один з трамваїв" (медіагрупа "Обʼєктив"), чи про те, що "П’яти харків’янам присвоєно звання "Почесний громадянин міста Харкова" (057.ua), відчуваєш – життя в місті триває.

Ще більше надихають два матеріали про культуру, хай у привʼязуванні до війни ("Харківська ABBA": актори театру музкомедії співають для солдатів ЗСУ", SQ), та шість про спорт  ("Харьковчанка в составе сборной Украины выиграла шахматную Олимпиаду", newsroom.kh.ua). 

І надихає, що нарешті з топових харківських редакцій зникла політична джинса. Так, про політику пишуть, але без прихованої реклами. Таких текстів було по чотири в SQ, Kharkiv.Today і newsroom.kh.ua – це 2% загальної кількості публікацій за цей період.

Попри важку ситуацію харківські журналісти не оминають можливості й поглузувати з окупантів, як-от у матеріалі Kharkiv.Today.

*Моніторинг проводився з 8 до 12 серпня 2022 року включно. Аналізувалися всі новини в новинних стрічках п’яти найпопулярніших харківських ЗМІ: Status QuoKharkiv.Today057.uaмедіагрупа "Обʼєктив"newsroom.kh.ua. Його мета – проаналізувати тематику новин.

Олена Лептуга, регіональна представниця ІМІ в Харківській області  

Liked the article?
Help us be even more cool!