ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

38% онлайн-медіа демонструють прозорість у 2022 році – дослідження ІМІ

27.09.2022, 10:00
Фото – pabu.com.ua
Фото – pabu.com.ua

Згідно з результатами дослідження прозорості онлайн-медіа, яке щорічно проводить ІМІ, у 2022 році переважно прозорими виявилися лише 38% українських медіа. Це на 12% менше, ніж 2021 року. 52% онлайн-медіа виявилися частково прозорими, і ще 10% – переважно непрозорими.

Такими є результати дослідження 50 онлайн-медіа, обраних експертами на основі моніторингів ІМІ та даних Similar Web. Не включалися в дослідження популярні сайти, якщо вони були агрегаторами, які не розміщують власних новин, іноземними медіа або доступ до них було заблоковано як санкції на підставі указу президента.

Методологія оцінювання: дослідження прозорості онлайн-медіа базується на аналізі трьох ключових параметрів – інформації на сайті про контакти редакції (наявність адреси, емейлу, телефону), даних про людину, відповідальну за контент (керівника / головреда), і даних про власника медіа (кінцевого бенефіціара). Залежно від прозорості за кожним із критеріїв онлайн-медіа може набрати 1, 0,5 або 0 балів. Відповідно, максимальний сумарний бал за всіма категоріями – 3 бали. Переважно прозорими є медіа, які отримали 2,5 чи 3 бали, медіа із середнім рівнем прозорості набрали 1,5 –2 бали, переважно непрозорі медіа – 0,5–1 бал.

У порівнянні з минулим роком кількість переважно прозорих медіа зменшилась у зв’язку з тим, що з ринку пішла Медіа Група Україна, учасники якої здебільшого дотримувалися прозорості медіавласності. Ще одна причина – частина медіа, які торік належали до категорії переважно прозорих, прибрали із сайтів фізичні адреси редакцій і імена головредів та інших співробітників, відповідальних за контент, і, відповідно, перемістилися до категорії частково прозорих. Можливо, причиною цього стали безпекові побоювання редакцій у зв’язку з широкомасштабним наступом РФ. Водночас у середньому онлайн-медіа покращили інформування аудиторії про своїх власників.

Переважно прозорими у 2022 році є такі онлайн-медіа: "Суспільне", "Економічні новини", ІСТV, "Фокус", "Факти", "Апостроф", "Українські новини", "24 канал", "Обозреватель", "Дзеркало тижня", "Слово і Діло", "Ліга", НВ, РБК-Україна, "Новинарня", Інтерфакс-Україна, novyny.live, LB.ua та "Радіо Свобода". 

Частково прозорі онлайн-медіа: "Ракурс", ВВС (українська служба), "Багнет", "Подробности", "Антикор", "Главред", "Прямий", "Хвиля", "КП в Україні", "Вести", "Главком", "Вголос", "Політека", "Кореспондент", "Бабель", "Громадське", УНІАН, Укрінформ, "Еспресо", Голос.ЮА, УНН, Захід.Нет, "Гордон", УНН, "Дело", 5.ua, "Телеграф", "Букви", Цензор.Нет та "Українська правда".

Переважно непрозорими виявилися такі онлайн-медіа: ТСН, Газета.ЮА, "Антикор", "Знай" і "Коментарі".

ІНФОРМАЦІЯ ПРО ВЛАСНИКІВ ОНЛАЙН-МЕДІА (БЕНЕФІЦІАРІВ)

За даними моніторингу ІМІ, 2022 року 26% досліджуваних онлайн-медіа вказали на сайтах своїх бенефіціарів. Йдеться про імена конкретних фізичних осіб. Минулого року таких видань було дещо менше – 22%.

У 2022 році повну відкритість – оприлюднення на сайті імен тих осіб, які володіють ними (зазвичай через певну юрособу), – продемонстрували такі онлайн-видання: сайти каналів 24, "Еспресо", Суспільного, Громадського ТБ, ICTV, Прямого і 5-го, видання "Оглядач" ("Обозреватель"), "Новинарня", УНН, Новини.Live, "Букви", ІА Укрінформ (загалом 13 із 50 досліджених). У деяких випадках ішлося не про фізичну особу, а про державу, як у разі із Суспільним, чи про досить великий колектив членів ГО – у випадку Громадського ТБ. Зауважимо, що на вебсайтах телерадіоорганізацій імена кінцевих бенефіціарів мають оприлюднюватися – це обов’язок за законом. Щодо інших сайтів, це наразі побажання і позитивна практика, яка вітається, є виявом поваги сайту до своїх читачів. 

Меншим ступенем прозорості є оприлюднення на сайті найменування юридичної особи, яка ним оперує. У попередні роки за найменуванням юрособи можна було з’ясувати ім’я її кінцевого бенефіціара(-ів), скориставшись порталом Єдиного держреєстру юросіб, ФОПів та громадських об’єднань. Цього року у зв’язку з війною доступ до Держреєстру закрито, але відповідну інформацію можна було знайти в різних приватних загальнодоступних базах даних в інтернеті, що ми й робили в процесі дослідження.

Найменування пов’язаних із сайтами юридичних осіб оприлюднили в себе 25 видань, або 50% усіх досліджених. Минулого року таких було 44%. Станом на момент проведення цьогорічного моніторингу найменування відповідних юридичних осіб були оприлюднені на сайтах таких видань: "Українська правда", НВ, РБК-Україна, "Ліга", "Фокус", "Кореспондент", УНІАН, УНН, "Главком", "Апостроф", Захід.Нет, "Українські новини", Дело.ЮА, "Радіо Свобода", ТСН, "Політека", LB.ua, "Слово і Діло", "Дзеркало тижня", "Коментарі", Інтерфакс-Україна, "КП в Україні", сайт газети "Факти", "Економічні новини" (enovosty.com), Українська служба ВВС, "Подробиці". Тобто вони є частково прозорими в плані того, хто ними володіє. Покращили свої показники в порівнянні з минулим роком, оприлюднивши найменування юрособи, такі видання: "Українська правда", "Кореспондент", "Дзеркало тижня", "Коментарі" та Інтерфакс-Україна.

Ще 24% онлайн-медіа, згідно з цьогорічним дослідженням, не розкрили в зрозумілий для читача спосіб хоч якої інформації про осіб, які ними володіють. Минулого року таких було значно більше – 34%. 

Якщо порівнювати загальні показники прозорості окремих видань цього року й минулого (йдеться про сумарні бали за всіма показниками, спільними для моніторингів у 2021 і 2022 роках, а саме про оприлюднення контактів, імен головреда, бенефіціара медіа, редполітик та фінансову прозорість), то покращили свої показники прозорості дев'ять видань (18%): "Букви", Інтерфакс-Україна, "Коментарі", "Телеграф", Захід.Нет, "Апостроф", "Главком", "Кореспондент" і НВ. 

Довідково. До моніторингу у 2022 році потрапили такі видання: ТСН, Українська правда, Новое время, Цензор, РБК-Україна, Канал 24, Ліга, Еспресо, Гордон, Фокус, Кореспондент, УНІАН, Обозреватель, Главком, Газета.ЮА, Апостроф, Суспільне, Захід.нет, Українські новини, Укрінформ, Дело.ЮА,  Радіо Свобода, Телеграф, Новинарня, Громадське, УНН, Політека, Лівий берег, Слово і Діло, Знай, Дзеркало тижня, Хвиля, Коментарі, Інтерфакс-Україна, КП в Україні, Новини.Live, Вести, Букви, Бабель, сайт газети "Факти", Багнет, Економічні новини, Українська служба ВВС, Антикор, ICTV, Подробиці, Ракурс, Прямий, Голос.ЮА та 5 канал. 

Якість контенту медіа в цьому дослідженні не враховувалася.

Результати інших частин дослідження прозорості новинних вебсайтів у 2022 році читайте в наших попередніх публікаціях, а саме стосовно: прозорості редакційних політик, фінансової прозорості, розкриття імен головних редакторів (чи ін. керівника) та контактних даних редакції.

Liked the article?
Help us be even more cool!