Моніторинг проводили експерти Інституту масової інформації з 16-29 січня 2017 року включно у восьми регіонах України одночасно: Харків, Дніпро, Запоріжжя, Одеса, Миколаїв, Херсон, Луганщина (Сєвєродонецьк) та Донеччина (Маріуполь і Краматорськ).
У кожному регіоні проаналізували:
-
три друковані ЗМІ: усі журналістські матеріали усіх випусків, що вийшли в період моніторингу (за винятком Сєвєродонецька, в якому одна газета);
-
чотири інтернет-ЗМІ: усі новини зі стрічок новин протягом першого тижня моніторингу 16-22 січня включно;
-
два телеканали: новини з вівторкових та четвергових вечірніх випусків новин.
ХАРКІВ: газети “Время”, “Слобідський край”, “Вечірній Харків”; інтернет-видання “Сайт города Харькова” 057.ua, “Статус Кво” sq.com.ua, “Городской дозор” dozor.kharkov.ua, “Главное” glavnoe.ua; телеканали “7-ий канал” і “А/ТВК (АТН)”.
ОДЕСА: газети “Одесский вестник”, “Вечерняя Одесса”, “Одеські вісті”; інтернет-видання “Думская” dumskaya.net, “Сайт города Одессы” 048.ua, “Украинская служба информации Одесса” usionline.com, “Трасса Е-95” trassae95.com; телеканали “7-ий телеканал” та “Репортер”.
ДНІПРО: газети “Наше місто”, “Дніпро вечірній”, “Зоря”; інтернет-видання “Gorod.dp.ua”, “Забеба” zabeba.li, “Сайт города Днепра” 056.ua, “Vgorode.ua” dp.vgorode.ua; телеканали “34 телеканал” та “11 канал”.
ЗАПОРІЖЖЯ: газети “МИГ”, “Панорама”, “Запорозька Січ”; інтернет-видання “Сайт города Запорожья” 061.ua, “Забор” zabor.zp.ua, “Запорожский городской портал” misto.zp.ua, “Репортер UA” reporter-ua.com; телеканали “ТВ-5”, “Алекс”.
ДОНЕЧЧИНА: газети “Ильичевец”, “Приазовский рабочий” (Маріуполь), “Восточный проект” (Краматорськ); інтернет-видання mariupol.tv (Маріуполь), mrpl.city (Маріуполь), “Восточный проект” vp.donetsk.ua (Краматорськ), “Сайт города Краматорска” 6264.com.ua; телеканали МТВ (Маріуполь), ДоТБ (Краматорськ).
ЛУГАНЩИНА: газета “Сєвєродонецькі вісті”; інтернет-видання “Сайт города Северодонецка” 06452.com.ua, “Мой город” sever.lg.ua, “Первая полоса” 1polosa.net, “Сегодня в Северодонецке” svsever.lg.ua; телеканали “ЛОТ”, “Акцент”.
МИКОЛАЇВ: газети “Вечерний Николаев”, “Южная правда”, “Рідне Прибужжя”; інтернет-видання “Преступности.нет” news.pn, “НикВести” nikvesti.com, “Новости-Н” novosti-n.org, “Корабелов.інфо” korabelov.info; телеканали “Миколаїв” (ОДТРК), “НІС-ТВ”.
ХЕРСОН: газети “Гривна”, “Вгору”, “Новий день”; інтернет-видання “Херсон Онлайн” khersonline.net, “Херсонські вісті” visti.ks.ua, “Херсонці” khersonci.com.ua, “Херсонщина за день” ksza.ks.ua; телеканали “Скіфія”, “ВТВ+”.
1 ЕТАП — Тематика новин
Новини аналізувались на висвітлення таких тем:
-
Війна на Сході
-
Здоров’я та охорона здоров’я
-
Державна політика
-
Місцева політика
-
Міжнародні новини
-
Економічні та бізнес-новини
-
Навколишнє середовище
-
Новини з Росії
-
Новини з окупованих територій
-
Місцеві культурні події
-
Все про життя зірок
-
Кримінал, нещасні випадки, ДТП тощо
-
Погода
-
Спорт
-
Освіта
-
Громадянське суспільство
-
Корупція та протидія корупції
-
Наука та технології
-
Конфліктно вразливі групи населення (військові з АТО, ветерани АТО, вимушені переселенці, військові волонтери, діти чи інші родичі військових)
-
Інше
По кожній темі визначалось відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів, що вийшли у цих ЗМІ за період моніторингу.
Якщо новина покриває кілька тем — її відносять до тієї, тему якої покриває більше.
2 ЕТАП — Матеріали з ознаками замовлення (джинса)
Новини аналізувались на присутність ознак політичної та комерційної джинси.
Типові ознаки комерційної джинси:
-
матеріали направлені на просування певної торгової марки, або товару чи послуги певної торгової марки;
-
у матеріалі безпідставно акцентується увага лише на позитивних або негативних характеристиках суб’єкта;
-
в таких матеріалах можуть міститись елементи, які сприяють реалізації товарів, робіт або послуг одного суб’єкта.
Нетипові ознаки (не завжди означають замовність матеріалу):
-
матеріали просувають певні законопроекти, що необхідні виробникам певних товарів чи послуг, або ж нівелюють законопроекти, що їм зашкодять;
-
матеріали пропагують ідею, яка стимулює вживання певних товарів чи послуг;
-
матеріали направлені передусім на отримання коштів.
Типові ознаки політичної джинси:
-
Серія матеріалів присвячена одному політику або політичній силі, більшість матеріалів не є суспільно важливими, можуть бути як позитивного, так і негативного характеру;
-
Один і той самий матеріал трапляється одночасно у кількох ЗМІ, притому у деяких він може знаходитись під плашками, які ідентифікують рекламу;
-
Матеріали, що легалізують дії певних політиків (незбалансовані, лише позитив), які можуть бути непопулярні у суспільстві;
-
Просування певної популярної у суспільстві ідеї певним політиком;
-
Експертні матеріали, що просувають певну політичну силу, політика або ж політичну ідею (теж незбалансовані і лише позитивні).
Нетипові ознаки (не завжди означають замовність матеріалу):
-
Матеріал висвітлює наміри політика, що наразі не підтверджені дією;
-
Просування політичної ідеї.
По комерційній та політичній джинсі визначається відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів.
Окремо визначаються головні замовники політичної та комерційної джинси.
3 ЕТАП — Джерела інформації
Новини аналізувались на джерело інформації:
-
Власний кореспондент
-
Офіційні структури та особи
-
Соціальні мережі
-
Інші місцеві ЗМІ
-
Загальнонаціональні ЗМІ
-
Російські ЗМІ
-
ЗМІ окупованих територій
-
Іноземні ЗМІ (крім російських)
-
Експерт
-
Анонімне джерело
-
Очевидці
-
Не зазначено
-
Інше
Якщо новина містила кілька джерел інформації — її відносили до кількох категорій.
По кожному джерелу інформації визначалось відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів, що вийшли у цих ЗМІ за період моніторингу.
4 ЕТАП — Жанри журналістики
Місцеві інтернет-видання та газети аналізувались на наявність різних жанрів журналістики:
-
Новини
-
Репортажі
-
Блоги, авторські колонки
-
Інтерв’ю
-
Журналістські розслідування
-
Аналітика
-
Інше
Новина – стисла інформація про те, що сталося.
Інтерв’ю — це журналістський матеріал, який передбачає розпитування відомої чи анонімної особи, щоб виявити інформацію, пояснення, позицію, які мають сенс, коли їх повідомляє саме ця людина, щоб передати потім зібрану інформацію аудиторії у формі запитань-відповідей.
Репортаж — це журналістський матеріал безпосередньо з місця події. Завдання репортажу — передати аудиторії атмосферу події через органи чуття журналіста.
Розслідування — це матеріал, у якому відкриваються суспільно важливі факти, які з тих чи інших причин були приховані, і для отримання яких необхідно було провести певну розслідувальну діяльність. Темою розслідування завжди є проблема або запитання. Відповіді на поставлене в розслідуванні запитання ніколи не бувають відомі заздалегідь — їх треба шукати в джерелах інформації.
Аналітична стаття – розгорнутий журналістський матеріал на визначену тему з аналізом фактів та явищ. Стаття — це локальне відображення життєво-важливих явищ, проблеми або актуальної ситуації. Масштабні висновки передують характеристикою фактичних даних і ситуацій, розглянутих у сукупності. Факти у статті грають ілюстративну роль, у статті важливі проблема і явище.
По кожному журналістському жанру визначалось відсоткове співвідношення від загальної кількості матеріалів, що вийшли у цих ЗМІ за період моніторингу.
Дослідження проводилось Інститутом масової інформації за підтримки Української ініціативи з підвищення впевненості (UCBI), що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID).