ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

В регіональних новинах про війну майже немає мови ворожнечі: дослідження ІМІ

07.12.2022, 15:15

Read this article in English

50% новин у регіональних онлайн-медіа стосуються повномасштабного вторгнення Росії в Україну. Водночас понад половину з них присвячено бойовим діям, обстрілам і руйнуванню цивільної інфраструктури та соціальним наслідкам війни.

Такими є результати дослідження ГО "Інститут масової інформації", що було проведене в 10 регіонах України в листопаді цього року *.

За даними моніторингу, в регіональних онлайн-медіа найбільше новин, 34% загальної кількості новин про війну в Україні, стосувалися бойових дій. Обстріли й руйнування цивільної інфраструктури, включно з інформацією про її відновлення, становили 11% новин. Стільки ж, 11% новин про війну, припало на тему соціальних наслідків війни, зокрема відімкнень електрики, водопостачання, опалення тощо. 

Новини з окупованих територій становили 9% публікацій із загальної кількості новин про війну. Водночас у частині регіонів новин з цієї тематики зовсім не було. Так, у Черкасах і Кропивницькому не зафіксовано жодної публікації на цю тематику. В харківських медіа таких новин було не більш ніж 0,2%, львівських – 0,7%. Натомість у херсонських онлайн-медіа такі новини становили 26%, а в донецьких – 15% загальної кількості публікацій про війну в медіа регіону. 

Кримінальні новини, які стосуються війни, становили 7% загального контенту на тему повномасштабного вторгнення в Україну. Разом з цим публікації про цивільні жертви війни становили 5,8% новин із загальної кількості публікацій про війну. Про гуманітарну і міжнародну допомогу, а також роботу волонтерів і активістів у регіональних онлайн-медіа загалом писали в 10% новин (по 5% загальної кількості новин про війну відповідно).

Найменше уваги в регіональних онлайн-медіа приділялося тематиці ВПО і біженців (4% новин про війну), а також інформації про повітряні тривоги (0,2% новин про війну). Разом з тим 9% новин були присвячені іншим темам, пов'язаним з війною, зокрема новинам про мобілізацію, заявам публічних осіб, у тому числі представників Росії і Білорусі, інформацію про підготовку та нагородження військовослужбовців, тематичні фотовиставки та зустрічі з родинами полеглих українських військових тощо.

За результатами дослідження, найбільше новин про війну публікували онлайн-медіа Херсона і Донецька – відповідно по 95% публікацій із загальної кількості новин регіону. Також 74% новин про війну опублікували й харківські онлайн-медіа. Найменше новин про повномасштабне вторгнення в Україну продукували одеські (28%) і кропивницькі онлайн-медіа (23% новин про війну із загальної кількості новин в онлайн-медіа регіону).

Водночас у новинах про війну в Україні зафіксовано низький рівень мови ворожнечі – всього 0,3% новин з мовою ворожнечі із загальної кількості новин про війну. Новини з мовою ворожнечі публікували в п’яти регіонах: Дніпрі (1,3% новин про війну), Львові (1%), Волині (0,6%), Рівному (0,4%) і Донецьку (0,2% новин про війну з мовою ворожнечі). Зауважимо, що, спираючись на рекомендації Комісії з журналістської етики, до виявів мови ворожнечі не зараховувалися слова типу "рашисти", "орки", якщо вони застосовувалися в значенні "російсько-окупаційні війська", "російські загарбники", "військові країни агресора", а також правопис із маленької літери назви країни-агресора і її очільника. Втім, наголосимо, що медіаексперти й експертки наполягають на тому, щоб уникати в новинах евфемізмів на кшталт "орки" і використовувати точні назви воєнних злочинців.

*У межах дослідження із 7 по 11 листопада 2022 року проаналізовано 6940 публікацій, з них 3492 новини про війну в новинних стрічках 50 регіональних онлайн-медіа 10 регіонів України (Волинь, Дніпро, Донецьк (неокупована частина), Кропивницький, Львів, Одеса, Рівне, Харків, Херсон, Черкаси). До моніторингу потрапили новинні публікації з новинних стрічок онлайн-медіа. Не аналізувалися аналітика / статті / інтерв'ю, журналістські розслідування, комерційна / політична джинса, подана не у формі новини, авторські колонки / блоги, анонси.

Методологія моніторингу охоплювала аналіз кількості новин про повномасштабне вторгнення в Україну, а також  аналіз тематики новин про війну в Україні, зокрема новини про бойові дії (в т.ч. інформація про жертви серед військових), обстріли / руйнування цивільної інфраструктури (в т.ч. ліквідація наслідків), соціальні наслідки війни (відімкнення світла, водопостачання, опалення), цивільні жертви війни (поранені, вбиті), ВПО / біженці, гуманітарна допомога / міжнародна підтримка, робота волонтерів / активістів, новини з окупованих територій, кримінальні новини про війну (колаборанти, зловживання, злочини тощо), інформація про повітряні тривоги, інше.

Також у межах моніторингу визначалася кількість новин з мовою ворожнечі, зокрема за такими категоріями: заклики до насильства / дискримінації, виправдання насильства / дискримінації, твердження про неповноцінність  якоїсь групи (в т.ч. етнічної), твердження про кримінальність певної групи (в т.ч. етнічної), протиставлення однієї групи іншій (в т.ч. етнічної), твердження про моральні недоліки певної групи (в т.ч. етнічної), інше.

Моніторинг проводили в таких онлайн-медіа:

Волинь (ІА Волинські новини,  ВолиньPost, Волинь24, Район.in.ua, ІА Конкурент); Дніпро (Днепр Оперативный (dnepr.express), Днепровская панорама (dnpr.com.ua), Информатор (dp.informator.ua), gorod.dp.ua, 056.ua); Донецьк (0629, Карачун, Маріуполь city, Новини Донбасу, Восточный Вариант); Кропивницький (Гречка, Без купюр, Точка доступу, CBN, Dozor); Львів (Захід.нет, Вголос, Твоє місто, Дивись.Інфо, Гал-інфо); Одеса (Думська, Одеса.Онлайн, 048, Одеське життя, УСІ); Рівне (Рівне вечірнє, Радіо Трек, Рівне медіа, Рівне 1, ОГО); Харків (ВГородеХарьков, 057.ua, Status Quo, Ньюзрум, Редпост); Херсон (Херсон онлайн, Типичний Херсон, Вгору, Суспільне Херсон, Кавун.city); Черкаси (18000, Прочерк, Провсе, Змі.ck.ua, Вичерпно).

Liked the article?
Help us be even more cool!