ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Гендерний дисбаланс у пропагандистських медіа. Моніторингове дослідження

14.12.2023, 10:30
Яна Машкова

Політика, міжнародна тематика, економіка та здоров`я – найпопулярніші приводи для коментарів експертів та експерток у російських пропагандистських медіа, що фінансовані державними коштами Росії та перебувають у власності наближених до Путіна осіб. Кожен четвертий коментар у російських медіа має експертизу жінки (23%). Щодо чоловіків-експертів, то їхніх коментарів у російських медіа значно більше – 77% загальної кількості експертних коментарів.

Жінки як героїні публікацій траплялись у 31% матеріалів. Найчастіше щодо криміналу, шоу-бізнесу, міжнародної тематики, суспільства та політичних новин. Своєю чергою чоловіки як герої траплялись у 69% матеріалів. Найчастіше вони були героями публікацій кримінальної хроніки, міжнародної теми, політики, шоу-бізнесу та матеріалів про війну.

Такими є результати гендерного моніторингу російських онлайн-медіа проведеного Інститутом масової інформації в грудні 2023 року*.

 

ЕКСПЕРТКИ ТА ЕКСПЕРТИ РОСІЙСЬКИХ НОВИН

За даними дослідження ІМІ, найширшу присутність експерток у російських медіа зафіксовано на сайтах NEWS.ru (34%) та Lenta.Ru (32%). Водночас найменший показник присутності залучення експерток зафіксовано на сайтах "Известия" та "Российская газета" (по 16%).

Щодо тематичного різноманіття, то найчастіше російські пропагандистські медіа залучали експерток коментувати теми здоров'я (28,3%), політику (21,3%), міжнародні новини (17,3%), економіку та кримінальну хроніку (по 9,4%).

Жінки в російських медіа найчастіше коментують тему здоров'я (28,3%). Так, майже кожен третій матеріал стосувався нових випадків захворюваності на коронавірус на території Росії, спалахів мікоплазменної інфекції та рівня вакцинації росіян проти грипу.

Крім того, експертки у сфері здоров'я та медицини ділилися думками щодо виявлення ознак стресу, порад з дієтології та загальних рекомендацій щодо здоров'я:

У російських медіа також не забували цитувати відому російську телеведучу Малишеву, яка коментувала занадто широкий спектр тем. Важко уявити, що одна людина може мати достатні знання та експертизу в широкому діапазоні медичних, гігієнічних та дієтологічних питань, серед яких: шкода шоколадної пасти, причини втрати голосу, користь миття рук та споживання червоної риби. 

Утім, такі матеріали лише переповідали інформацію з відкритих джерел, а Малишева нічого нового не додала.

Друга за кількістю коментарів тема – політика (21,3%). Найчастіше пропагандистські медіа цитували керівницю російської ЦВК Еллу Памфілову, яка просувала ідею, що в Росії "гідні вибори гарантуватимуть зміцнення" та перемогу в "геополітичній битві". Ясна річ, у такий спосіб Памфілова натякала, що тимчасово окуповані території України теж голосуватимуть за Путіна як начебто за свого президента.

Елла Памфілова також заявляла, що "Россия не откажется от зарубежных наблюдателей на выборах". Як пам'ятаємо, на вибори в Росії приїжджають переважно представники країн, прихильних до путінського режиму.

Свої міркування про важливість виборів також поширювала голова Ради федерації Валентина Матвієнко, яка стверджувала, що за голосуванням спостерігатиме весь світ, оскільки нібито "Российская Федерация сегодня – один из главных архитекторов справедливого глобального будущего".

На третьому місці – міжнародна тематика (17,3%). Пропагандистські медіа, звісно, використовували коментарі експерток для інформаційної агресії проти України та цивілізованого світу. Для цього, наприклад, маніпулювали спічем колишньої віцепрем'єрки Польщі Ядвіги Емілевич, додавши до нього коментар, що начебто Україну очікує доля Афганістану, бо в США припинили допомогу Україні.

Також, цитуючи голову Європейського парламенту Роберта Метсола, пропагандисти говорили, що "Україна – серйозний фінансовий виклик для Європи". Це старий меседж, що росіяни крутять щонайменше рік.

Не обійшлося без представниці російського МЗС Марії Захарової, яка встигла звинуватити весь західний світ у знищенні історичних пам'яток та переписувані історії:

У боротьбі Ізраїлю проти терористів ХАМАС Росія всіляко підтримувала палестинців та намагалася дискредитувати Ізраїль і ЦАХАЛ. ІМІ раніше публікував матеріал про те, як Росія використовує цю війну проти України. Тепер Захарова стала заявляти, що відповідальність за військові дії на Близькому Сході лежить на США, оскільки саме вони спровокували війну. 

Така експертиза Захарової свідчить лише про те, що російські пропагандисти та їхня влада продовжують звинувачувати США у всіх бідах світу.

Значно менше жінки коментували тему економіки (9,4%). Найчастіше про це говорила керівниця Центробанку Ельвіра Набіулліна. Вона переконувала, що всі працівники банку мусять перестати користуватись айфонами на роботі, оскільки телефони начебто передають "розвіддані американським спецслужбам". Крім цього, експертки розмірковували про те, чому іноземні валюти дорожчають відносно рубля та коли економічно вигідно взяти відпустку у 2024 році. Жінки також коментували кримінальну хроніку, ДТП та нещасні випадки (9,4%). Водночас траплялися поодинокі матеріали з коментарями експерток про війну, суспільство та права людини.

Щодо чоловіків-експертів, то найчастіше вони коментували політику (26,9%), міжнародну тематику (26,7%), економіку та бізнес (14,7%), війну та "СВО" (12,7%) і кримінальну хроніку (7,5%).

Оскільки тема політики (26,9%) була найпопулярнішою, зрозуміло, що найголовнішим експертом у цій темі був Володимир Путін, якого цитували всі прокремлівські сайти. 

Також цитували речника Кремля Дмитра Пєскова, який анонсував та пояснював усі дії Путіна.

Російські пропагандистські медіа також цитували місцевих посадовців, губернаторів, депутатів Держдуми. Вони поширювали наративи про успішність, розвиток та перспективу Росії. 

На другому місці міжнародна тема (26,7%). Тут найчастіше експертні коментарі звучали як додаткові аргументи на користь наративів пропаганди. Порція ненависті прилетіла від керівника служби розвідки Росії Сергія Наришкіна, який традиційно зневажливо висловлювався щодо впливу США на світ і переконував, що до влади в Сполучених Штатах має прийти "здравомыслящий человек", тобто мав на увазі Дональда Трампа.

До експертизи також залучали Миколу Азарова, який міркував про те, що влада України не працює в інтересах своїх громадян, тому українці страждають. Ніби, коли він сам очолював український уряд, усе було гаразд.

До пропаганди також приєднався керівник міноборони Білорусі, який заявив про те, що в Європі панує "пещерная русофобия". Чого б це турбувало білоруса?

Російські медіа також публікували новини з коментарями європейських політиків щодо важливості підтримки та допомоги для України:

Дещо менше чоловіки коментували тему економіки (14,7%). Експерти найчастіше коментували ціноутворення, нерухомість та перспективи депозитів у російських рублях.

Також у російських пропагандистських медіа чоловіки коментували тему війни (12,7%). Ясна річ, що експерти говорили про успіхи російської армії, очікувану перемогу РФ. Утім, пропагандисти також не забували цитувати очільників українських ОВА, коли ті сповіщали про пошкодження української критичної інфраструктури внаслідок атаки російських безпілотників або ракет. Такі матеріали не містили емоційної лексики. 

Російські ресурси пропаганди також залучали до експертних коментарів ватажків незаконних збройних формувань на тимчасово окупованих територіях України, щоб ті коментували "жорстокість ЗСУ".

Щодо теми криміналу та надзвичайних ситуацій (7,5%), то найчастіше чоловіки коментували стрілянину в брянській школі.

Також чоловіки коментували теми здоров'я, суспільства та культури. Але відсоток таких новин був досить низький.

 ГЕРОЇНІ ТА ГЕРОЇ РОСІЙСЬКИХ НОВИН

Результати дослідження контенту російських онлайн-медіа показали, що героїні матеріалів трапляються рідше, ніж герої. У середньому цей показник становить 31,5% жінок проти 68,5% чоловіків. 

Найбільшу кількість згадок про героїнь було зафіксовано в таких медіа: Газета.Ru, Lenta.Ru (по 43%), NEWS.ru (39%), "Московский комсомолец" (37%). Найменший – на сайтах "РИА Новости" (18%) та "Российская газета" (17%).

Найчастіше героїні траплялися в матеріалах про кримінал (62,3%), шоу-бізнес (19,2%), міжнародні події (5,4%), суспільство (3,3%) та в політичних новинах (2,5%).

Жінки як героїні найчастіше згадувалися як злочинниці чи родички зловмисників у новинах щодо кримінальної хроніки, а також як потерпілі в новинах про ДТП та інші нещасні випадки (62,3% загальної кількості матеріалів, де жінки були героїнями).

У моніторинговий період найчастіше згадувався інцидент, коли в брянській школі дівчина-підліток з батьківської зброї обстріляла однокласників та застрелила себе. Ця новина стала настільки сенсаційною та передрукованою, що вплинула на загальний показник присутності жінок у кримінальній хроніці.

У 19,2% матеріалів жінки були героїнями матеріалів про шоу-бізнес. Традиційно медіа готували матеріали, що стосувались особистого життя, пліток та навіть смерті відомих жінок. Напрочуд у моніторинговий період не було зафіксовано новин, які містили дискримінаційні чи сексистські висловлювання щодо жінок.

Жінки як героїні міжнародної тематики траплялися лише в 5,4% матеріалів. У моніторинговий період були поодинокі згадки про іноземних політикинь: президентку Єврокомісії Урсулу фон дер Ляєн та представницю міноборони США Лору Купер.

У матеріалах, які стосувалися суспільства, найчастіше жінки були героїнями матеріалів щодо життєвих історій (3,3%).

І лише 2,5% матеріалів, де траплялися згадки про жінок, стосувалися політики. Героїнею таких публікацій була голова російської Ради федерації Валентина Матвієнко. 

Також траплялися поодинокі героїні матеріалів, що стосувалися спорту, війни та культури.

Чоловіків як героїв публікацій найбільше згадували в матеріалах про кримінал (34,2%), міжнародні події (31,9%), політику (15,6%), шоу-бізнес (5,9%) та про війну (4,8%).

34,2% матеріалів мали згадки про героїв у кримінальній хроніці. Різноманіття тем та інфоприводів є показовим. Утім, найчастіше чоловіки згадувалися в матеріалах як зловмисники та як потерпілі внаслідок нещасного випадку.

У 31,9% випадків чоловіки були героями матеріалів міжнародної тематики. У моніторинговий період було кілька таких інформаційних приводів. Один з головних – підготовка до зустрічі Володимира Путіна з президентом Ірану Ібрагімом Райсі.

Не обійшлося без критики Володимира Зеленського та української влади загалом. Так, російські пропагандистські медіа традиційно писали, що начебто Зеленський не дає ради зі своїми обов'язками, тому будь-яке його політичне рішення відбувається під зовнішнім впливом.

Також російські пропагандисти намагалися дискредитувати Джо Байдена, зокрема переконували, що вся його політична кар'єра піде нанівець.

Також були згадки про те, що Ільхам Алієв призначив позачергові вибори в Азербайджані, які вже відбудуться в лютому 2024 року.

У 15,6% матеріалів чоловіки були героями публікацій політичної тематики. Головним героєм більшості матеріалів був Путін. Також пропагандисти згадували місцевих політиків та їхню роботу.

Не обійшлося без чоловіків у матеріалах про шоу-бізнес (5,9%). Ішлося про співаків-путіністів, смерті радянських акторів та плітки щодо особистого життя артистів. Російські пропагандистські медіа у своїх новинах згадували вітчизняних зірок шоу-бізнесу.

4,8% матеріалів стосувалися війни. Здебільшого це були українські військовополонені, яких змушували розповідати про начебто жахливі умови української армії, скаржитися на своїх командирів та загалом на ситуацію в Україні. Звісно, такі матеріали мають яскравий пропагандистський характер і ніяк не пов’язані з реальним життям.

Також траплялися поодинокі матеріали, де чоловіки були героями, про спорт, культуру та суспільство.

*Моніторинг здійснювався в 10 найпопулярніших російських онлайн-медіа за рейтингом Liveinternet станом на грудень 2023 року: "Комсомольская правда", "Известия", РИА Новости, Lenta.Ru, РБК, "Аргументы и факты", Газета.Ru, "Московский комсомолец", NEWS.ru, "Российская газета".

Liked the article?
Help us be even more cool!