ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Актуальні новини компаній: як онлайн-медіа "маркують" рекламу

01.12.2023, 14:00
Олена Голуб
Illustration by Ika Septiadi from Septiadi
Illustration by Ika Septiadi from Septiadi

Понад половину онлайн-медіа не вживають слова “реклама” для позначення рекламних матеріалів. Водночас частина сайтів узагалі не маркує рекламних публікацій. Про це свідчать результати дослідження* ІМІ, яке охопило 22 онлайн-медіа.* 

Дослідження показало, що найчастіше онлайн-медіа маркують рекламу плашкою “Новини компаній”: близько 42% рекламних матеріалів, згідно з результатами моніторингу ІМІ, були марковані саме в такий спосіб. Водночас частково це маркування виноситься в стрічку новин поряд із заголовками, а частина стає видимою лише після відкриття новини.

25% рекламних матеріалів марковано плашкою “Партнерський матеріал”.

І ще 18% неналежно маркованої реклами позначено як “Спецпроєкт”. На позначку “Актуально” припадає 11% неналежно маркованих рекламних матеріалів.

Згідно з аналізом ІМІ, половина медіа з моніторингової вибірки має чотири та більше способів маркування реклами, жоден з яких не передбачає вживання слова “реклама”. На близько на 10% сайтів експерти ІМІ взагалі не змогли знайти інформації про рекламні рубрики. Водночас моніторинг стрічок новин цих онлайн-медіа показує, що невідповідним чином маркована реклама в них все ж присутня.

Чверть сайтів з вибірки про специфічні способи маркувати рекламу не повідомляють, але й неналежного маркування на цих сайтах не виявлено. 

Переважна більшість онлайн-медіа, що досліджувалися, розміщують відомості про власні рекламні рубрики у футері сайту. Проте трапляються сайти, де для ознайомлення з типами маркування реклами аудиторії потрібно переходити на різні підрубрики, як-от “Про нас” чи подібні.

“Медіа є бізнесом, але цей бізнес має бути соціально відповідальним. Маркування реклами малозрозумілими позначками є відвертим введенням аудиторії в оману. Тому серед іншого це негативно впливає на репутацію медіа в суспільстві. Тож Інститут масової інформації регулярно проводить моніторинги не лише джинси, але й замовних матеріалів з неналежним маркуванням”, – вважає Олена Голуб, медіааналітикиня ІМІ.

Як медіа мають маркувати рекламу згідно з чинним законодавством

Ухвалення Закону “Про медіа” не змінило правил позначення замовних матеріалів в онлайн-виданнях. Як і раніше, законодавство містить одну чітку вимогу до медіа – маркування рекламних матеріалів має містити слово “реклама”. 

“У статті дев’ятій закону наразі чітко вже не виписано всі можливі форми маркування, але вказано, що воно має охоплювати слово “реклама”. Тобто варіанти маркування розширили, але воно має містити слово “реклама”, інші види маркування законодавчо не передбачені”, – зазначає медіаюрист ІМІ Роман Головенко.

Після ухвалення Закону “Про медіа” єдиним держорганом, який наглядатиме за дотриманням медіа вимог щодо маркування реклами, стала Національна рада з питань телебачення і радіомовлення. Законодавство також містить норми, що передбачають санкції за порушення вимог до позначення рекламних матеріалів. Порушників можуть покарати приписами та штрафами. Приписи мають містити вимогу щодо усунення порушення, а штрафи, коли йдеться про онлайн-медіа, можуть мати розмір від 5 до 10 мінімальних заробітних плат.

Водночас процедура притягнення медіа до відповідальності за порушення норм маркування реклами складається з кількох етапів. Серед них підготовка актів моніторингу та проведення перевірок, а також проведення експертиз, наприклад відповідності поширеної інформації кодексам спільного регулювання. Нацрада ще не напрацювала методик таких моніторингів та перевірок. 

Крім того, ще не існує не лише кодексів співрегулювання, а й передбачених законом органів, що мали б їх створити. Тому на сьогодні онлайн-медіа за невідповідне маркування реклами відповідають лише перед своїм сумлінням з огляду на брак етичного ставлення до аудиторії та професійної спільноти. 

*Моніторинг проведено в період 23–27 жовтня 2023 року у 22 популярних інтернет-медіа: Цензор.Нет, Укрінформ, “Бабель”, Obozrevatel, NV, “Еспресо”, “Ліга.net”, “Гордон”, “24 канал”, “Українська правда”, “Апостроф”, “Телеграф”, РБК-Україна, Zaxid.net, “Кореспондент.net”, УНІАН, “Громадське”, ТСН, “Суспільне”, ZN.ua, “Інформатор”, “Новини live”. Вибірка охоплює всі публікації в рубриках блогів, що вийшли на сайтах протягом названого періоду.

Liked the article?
Help us be even more cool!