ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Звіт з моніторингу «джинси» за березень 2013 року

04.04.2013, 04:20
У березні 2013 року Інститут масової інформації провів моніторинг шести загальнонаціональних друкованих  та чотирьох інтернeт-видань на предмет розміщення матеріалів з ознаками прихованого політичного та комерційного замовлення.

 Експертами проаналізовано 588 матеріалів у друкованих виданнях  та 84 матеріали в  інтернет-виданнях, що вийшли у період з 11 до 17 березня 2013 р.

 У друкованих виданнях було виявлено 27 матеріалів з ознаками політичного та комерційного замовлення, стільки ж як і в минулому місяці. Кількість політичної «джинси» переважає над кількістю комерційної.

Натомість в інтернет-виданнях кількість джинси зменшилась  і у березні склала 4 матеріалів. З них лише один матеріал був комерційного характеру.

В лютому – березні 2013 року знову побільшало замовних матеріалів, що стосуються Голови київської міськадміністрації Олександра Попова.

Засилля таких матеріалів ми вже спостерігали рік тому, і ІМІ неодноразово повідомляв про це: «Джинсовий мер столиці?», «Олександр Попов пішов "джинсовим" шляхом Королевської». Проте вже в червні 2012 року, коли стало відомо що перевиборів в Києві не буде, «джинсові» матеріали на користь Попова зникли повністю і відновилися лише в лютому 2013 року, коли знову постало питання щодо виборів київського мера.

Цікаво і те, що свіжі матеріали практично нічим не відрізняються за змістом від тих, що виходили рік тому.

Так, наприклад, в травні 2012 року столична влада активно просувала «Соціальну картку киянина» та звітувала про «покращення» в сфері комунального транспорту: «С помощью карточки киевлянина можно будет покупать лекарства со скидкой до 30 процентов» («Факты» №86, 18.05.12), «На улицы столицы дополнительно вишли 14 троллейбусов и 36 автобусов» («Факты» №81, 11.05.12)

А ось це вже зовсім свіжі матеріали в ці ж таки газеті «Факты»:  «Владелец «Социальной карточки киевлянина» сможет бесплатно пользоваться услугами метрополитена и получать 25 -30 процентную скидку на лекарства» (факти. 12.03.13),

«Большой автобус ездит часто, проезд в нем дешевле, чем в маршрутке, да и на дороге чувствуешь себя в безопасности – без этих обгонов и резких торможений» (15.03.13).

Газета «Сегодня», котра зазвичай явну «джинсу» подає під цілим набором рубрик, про які дрібним шрифтом на останній сторінці прописано, що вони «на правах реклами», розмістила в рубриці «Новости регионов» «аналітичну» статтю з коментарем від Костя Бондаренка, про те як Попову невигідно провадити масштабну реконструкцію доріг, котра разом із «вызванными ней неудобствами» «могут ударить по рейтингу человека, давшего отмашку начать весь этот бардак». Але сміливий та мужній Попов наперекір всьому таки реконструюватиме дороги:

Матеріали з ознаками політичного замовлення були також на користь: Прем’єр-міністра Миколи Азарова, міністра соціальної політики Наталії Королевської (Комсомольская правда в Украине), Віктора Медведчука (Комсомольская правда в Украине, сайт «Обозреватель»)

Що стосується комерційної реклами, то постійними її замовниками є фармакологічний холдинг «Біонорика». Особливою ознакою цих матеріалів є те що в них відверту рекламу певних ліків (Бронхіпрет, Синупрет, Канефрон) здійснюють практикуючі лікарі (Газета «Факты» від 14.03.2013).

За словами юриста ІМІ Максима Ратушного такою рекламою порушується відразу дві норми закону: «По-перше, варто зазначити, що згідно Закону «Про рекламу», а саме ч.7 ст.21 забороняється участь лікарів та інших професійних медичних працівників у рекламі лікарських засобів, медичних виробів та методів профілактики, діагностики, лікування і реабілітації.

Крім цього положеннями закріпленими у ст.9 Закону «Про рекламу» ставиться вимога до чіткого відокремлення реклами від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу. А також цими положеннями законодавства ставиться вимога, згідно з якою інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами".

Також слід зазначити, що вже давно йде мова (зокрема в законопроектній діяльності) щодо обмеження реклами лікарських засобів. Зокрема, передбачалося: дозволити лише внутрішню рекламу лікарських засобів у закладах охорони здоров’я, спеціалізованих виданнях, а також під час заходів з медичної тематики; дозволити рекламу всіх лікарських засобів лише за наявності рішення МОЗ про погодження її змісту; повністю заборонити рекламу лікарських засобів», - відзначив медіа юрист.

Ще одним незмінним фігурантом «джинсових» матеріалів  є «співочий ректор» Михайло Поплавський. Михайло Михайлович не звик розмінюватися на дрібниці, тому практично ідентичний  матеріал за його участі був розміщений відразу в трьох друкованих виданнях, що моніторяться.

 У «Фактах» від 13.03.2013 матеріал під назвою «Михаил Поплавский: «Воспитывать молодеж на заповедях Тараса Шевченко – значит инвестировать в будущее Украины» - не маркований ніяким чином. А в «Сегодня» і «Комсомольской правде в Украине» матеріали під назвами: «Михаил Поплавский: «Тара Шевченко – духовный лидер украинского народа». (Сегодня 15.03.2013, с.15) і «Михаил Поплавский: «Тарас Шевченко – символ украинской нации» (КП від 14.03.2013, с 12) розміщені у рубриках, які у вихідних даних видань значаться як рекламні і розцінюються експертами ІМІ, як неналежне маркування.

Проте, одними друкованими виданнями Михайло Михайлович не вдовольнився. На сайті «Обозреватель» вийшов матеріал: «Михаил Поплавский свой новый клип посвятил сыну».

Текст новини та фото  на цьому ресурсі повністю співпадають з  текстами  і фото на інших сайтах.  Gazeta.ua, наприклад.

У березні експертами ІМІ «джинсу» було виявлено лише у двох друкованих («Факти» і «Комсомольская правда в Украине») та в двох інтернет-виданнях («Обозреватель» та «Лівий берег»).

Натомість неналежно марковані рекламні матеріали були виявлені в чотирьох друкованих виданнях: «Сегодня», «Комсомольская правда в Украине», « Кореспондент» та «Коментарі».

Лідером є газета «Сегодня», яка за тиждень розмістила 8 рекламних матеріалів під назвою рубрик «Новости регионов», «Точка зрения», та інших. Разом таких «рекламних» рубрик у вихідних даних зазначено 11.

Проект з моніторингу «джинси» та неналежного маркування проводить Інститут масової інформації у шести загальнонаціональних друкованих виданнях («Комсомольская правда в Украине»,  «Факты», «Корреспондент», «Коментарі», «Сегодня» і «Український тиждень» ) та чотирьох інтернет – виданнях  (Лига, Обозреватель, УНІАН і Лівий берег). Проект реалізовується за підтримки Інтерньюз Нетворк.

Liked the article?
Help us be even more cool!